Black Friday 2021 – Håller du för trycket?
2021-11-25
Black week, Spaning, Prestanda & Tips
Dagen då hela världen vet om du gjort din hemläxa eller inte. Då man i värsta fall får ta fram skämskudden och överleva eller stolt stå och mysa framför Google Analytics.
Andrew Golrang är en profil i branschen som varit med tagit Cervera till omnikanala nya höjder och försäljningsrekord, han har precis bytt jobb och är nu Product Director på Voyado men han minns en Black Friday för länge sen…
"Black Friday. Årets roligaste dag. Över 6 månaders planering. Lagret är proppfullt med varor. Tusentals varor ska få nya hem. Mailet går ut.. spänd väntan. Ordrarna börjar komma in. Mer och mer. Vid varje tryck på F5 har massa orders dimpit ner. Men så upphör det. Konstigt. Var tog kunderna vägen? Hemsidan har gått ner. Panik. Starta om webb-servern. Hoppas kunderna kommer tillbaka. De kommer. Det tar 15 minuter. Siten dör igen. Omstart igen. Men så ordnar det upp sig. Succé!
Black Friday har varje år slagit rekord. Varje år tog vi från Cervera i så vi sprack. Och ändå fortsatte shoppingdagens succé. Det är häftigt."
Tror dem flesta av oss som jobbar med e-handel kan känns igen sig, det riktigt ryser i kroppen när man läser Andrews beskrivning. Black Friday för oss har varit många år att man sitter och nervöst tittar i New Relic på svarstider och växlat över till ”realtids” siffran i GA. Plågat arkitekten eller utvecklarna på jour med ”håller det?” samtidigt som kunden pingar på Slack med ”är det inte lite segt?” eller de ännu värre ”Är vi nere!?!”. Det är en stressigkväll med mycket nerver som allt som oftast tillslut gått bra med försäljningsrekord snarare än teknik-panik.
Andrew fortsätter:
”Jag kan i min nya roll verkligen sakna pulsen som Black Friday och övriga stora shoppingdagar gav. Denna Black Friday är första gången jag på 8 år förhoppningsvis har tid att själv göra ett och annat klipp, nu när jag personligen inte är ansvarig för någon driftrelaterad del i varken Cervera eller Voyado. Och från Voyados perspektiv är vi taggade till tårna!”
Vi på Commerce Mind kan känna igenom oss i Andrews resa, vi har alla gått från att jobba som leverantörer av e-handel till kunder och sitta med ansvaret för driften och att allt funkar till att nu jobba ett steg längre bort men vi har inte slutat jobba med att säkerställa att siterna och appar fortfarande funkar.
Receptet är såklart att förbereda sig, och tekniskt börjar det oftast redan 6 månader innan med:
Vad är gjort sen utvärdering av senaste BF
Kartläggning av flaskhalsar genom att titta på loggar och genomföra prestandatester
Plocka lågt hängande frukter (kapa dumma databas-frågor och se till att databas-index är rätt brukar hjälpa mycket)
Sen kommer arkitekturförändringar, nya system, cachelagring, helt nya lösningar
Det jobbiga är att om man tänker prestanda i sitt system sist kommer det inte vara så lätt göra mycket. Det finns ingen silverkula, prestanda handlar om rätt arkitektur från början och sen är det många bäckar små.
Har man inte satt igång prestanda-arbetet i tillräckligt god tid finns det fortfarande saker man kan göra för att förbereda sig veckorna innan, men ju närmre man kommer desto mer kompromisser behöver man vara beredd att göra eftersom mindre tid innebär att man kan behöva ta genvägar.
Först och främst behöver man ta reda på vilka delar av systemet som är mer skört än andra. Ett bra första-steg är att göra ett last-test vilket innebär att man simulerar att tusentals besökare kommer in på siten och utför vissa saker samtidigt. Att skapa ett bra last-test är en konst i sig eftersom testet behöver efterlikna riktiga användares beteende i så hög grad som möjligt. Det är inte ovanligt att se ett last-test visa på skörhet i en del av systemet men när Black Friday kommer så visar det sig att last-testet inte var representativt och den skörheten spelade mindre roll, samtidigt som man helt missat en annan del som lyckas sänka siten. Därför är det minst lika viktigt att titta på sin övervaknings-data från de senaste peakar man haft, eftersom det kommer visa på skörheter som riktiga kunder orsakat.
De två viktigaste långsiktiga tips Anders Ekdahl på Commerce Mind kan dela med sig av är:
Flytta ut logik från dina servrar till så nära dina kunder som möjligt, något som kallas Edge Compute. Här ligger företag som Cloudflare och Fastly i stark framkant, men de flesta CDN-leverantörer har lösningar på detta. Ju mer logik du flyttar dit, desto mer globalt skalbar blir du. Kontakta oss gärna för en tydligare genomgång av vad detta innebär och hur man kan bygga upp det.
Se till att du har auto-skalning i så många delar av systemet som möjligt. Även för de delar som säger sig ha auto-skalning behöver du verifiera att den verkligen fungerar. Det är inte ovanligt att auto-skalning finns, men att den är för långsam i praktiken och inte klarar av stora och snabba ökningar. För de delar som inte har auto-skalning ska du designa system-landskapet så att en ökning i trafik inte linjärt ökar trycket mot de delarna. Det är här många av fördelarna med headless och composable commerce finns, att bygga sitt system ovanpå sådana komponenter. Dessa är i mycket högre utsträckning byggda med auto-skalning och prestanda i åtanke.
Prestanda, skalbarhet och driftsäkerhet är något som måste genomsyra hela ditt systemlandskap och arkitektur och att få in det i efterhand är allt annat än enkelt, vilket är en stor anledning till att siter går ner under Black Friday.
För att kunna sova gott från Black Week fram till januari behöver du antingen köpa in en helhets-lösning där plattformen garanterar skalning och prestanda. Eller att själv sätta ihop en best-of-breed-arkitektur där du väljer ut komponenter med stark skalbarhet. Vilket som är rätt för dig beror på, men det bästa du kan göra är att prata med folk som gjort samma val tidigare.
Lycka till idag önskar vi alla på Commerce Mind!