Black Week – Nedräkningen har startat och vi har massor tips och spaningar från branschen!
2021-11-21
Då har nedräkningen startat mot fredag, dagen då julhandeln ska förstöras, säljrekord ska slås eller är det total avhållsamhet som gäller? Ambivalensen kring Black Friday blir större och större för varje år, men oavsett hur man ser på dagen så är vi alla gisslan under att förhålla oss till den. Förresten har ni hämtat er från Singles Day?
Vi på Commerce Mind har pratat med några profiler i branschen och kommer varje dag under den här veckan dela med oss av deras och våra tankar kring den Svarta Fredagen. Så häng med oss när och tar del av funderingar och tips från Alexandra Dornérus (Affärsutvecklingschef, Ellos Group), Anders Halvarsson (VD, Scandinavian Photo), André Ihlar (Online Sales Manager, Lyko), Andrew Golrang (Product Director, Voyado) och Johanna Linder, Charlotte Elmquist och Anders Urhed (Proflow) samt Victor Melander (Kommunikationschef Instabox).
En riktig räv i branschen är ju Anders Halvarsson, VD på Scandinavian Photo men minst lika känd för att han var med och startade NetOnNet men som nu har tagit fotobranschen till ny skärpa. För några år sen strulade siten och kampanjerna under Black Friday men efter nya siten lanserades 2019 har det rullat på bra, men det gäller att inte tappa fokus på att säkerställa den klarar peakarna. Anders säger det enkelt och rakt när det handlar om vad man ska tänka på kring förberedelser:
”Man ska ha ordning på tekniken så att sajten är testad för mycket högre trafik än normalt och ha kundservice väl förberedd…”
Kundservice ja, förbered kundtjänst ordentligt. Det är något som kan lätt tappas att man bara mannar upp men inte tänker igenom scenarier som kan hända. Behöver man höra av sig till kundtjänst på Black Friday vill man helst inte mötas av eviga telefonköer och helt ny personal som inget vet. Fast det gäller väl alla dagar i och för sig… Som Anders säger:
”I första hand att vara redo med extra och tränad bemanning. I det ingår att ha ordning på att hantera situationer om det går snett.”
Både vi på Commerce Mind och Anders tänker likadant som jag hoppas dem flesta gör, klara tydliga riktlinjer för kundtjänst och sen teknisk jour, kontrollpunkter för övervakning och förberedda aktiviteter om systemen börjar larma. Index att köra, funktioner på siten att stänga av osv. Det gäller att tänka på både vad man kan göra innan och under tiden. Själv funderar vi på Commerce Mind på om man ska vara så överförberedd att man har en kommunikationsplan om allt går ner, färdiga ”Vi ber om ursäkt kampanjer” redo att köra ut när allt funkar igen. Eller är det för pessimistiskt? Vi tror faktiskt man ska det…
Förresten är John Järpling på Commerce Minds bästa tips när det brinner överallt att ta det lugnt, inte hetsa upp sig och vänta med blame game till några dagar senare. Var lösningsorienterad, inte arg. Det hjälper i längden.
Ok då var måndagen överlevd, snart fredag!