Cerveras digitala resa: Commerce Minds roll i Cerveras utveckling
2024-12-05
Framgångarna hade avlöst varandra och omsättningen hade stigit till en bra bit över miljarden när Cerveras ledning i början av 2020-talet insåg att det var hög tid att göra något åt företagets kassasystem. Detaljhandlaren behövde en ny och vass lösning som kunde möta det allt starkare trycket från konsumenterna, men vilket av alla alternativ som finns på marknaden skulle de välja? Ingen lätt uppgift att lösa. Men i samma veva fick Cerveras Head of Technology Rasmus Andersson kontakt med Commerce Mind, som utifrån ett tekniskt perspektiv kunde jämföra för- och nackdelar med de olika system som teamet på Cervera hade fått upp ögonen för.
Det är svårt att hitta någon som kan ge en nykter syn på de olika alternativen. Därför var det väldigt skönt att träffa Commerce Mind – dom kallar en spade för en spade och ser på de olika lösningarna för vad de faktiskt är. Vi får deras ärliga syn på fördelarna med A, B eller C," säger Rasmus Andersson.
Vi hade tittat på de olika lösningarna utifrån ett funktionellt perspektiv men vi hade inga utvecklare internt. Det behövdes någon med lite djupare teknisk kompetens för att titta på API:erna och den tekniska dokumentationen för att se om de här systemen skulle hålla för de behov och volymer vi har.
När arbetet med att granska de olika kassasystemen skulle inledas fick Cervera en fast kontakt på Commerce Mind, som kom att arbeta löpande med det nya uppdraget. Men det dröjde inte länge förrän samarbetet mellan Cervera och Commerce Mind växte till nya och ännu större områden.
Från nytt kassasystem till ny systemkarta
2021 fick Cervera en ny ägare i form av den norska kökskoncernen Homeco, som också äger två andra butikskedjor. Efter att arbetet med att hitta en ny kassa till Cervera hade påbörjats tog Homeco beslutet att se över flera andra av företagets system när översynen ändå var i gång.
Homeco hade förstås sin systemkarta sedan tidigare och när Cervera då skulle byta kassasystem tog man lite mer hänsyn till hur koncernens systemkarta skulle se ut framåt. Vi satt med många hemmasnickrade lösningar som vi hade byggt under många år och var därför tvungna att ta ett lite större grepp, säger Rasmus Andersson.
Rasmus Andersson Head of Technology på Cervera, Kitchn & Tilbords
Sedan Commerce Mind kom in i bilden har Cervera bytt PIM-system, fått ett nytt ERP och ett nytt ekonomisystem, satt upp nya e-handelsmiljöer, sett över utseendet på sajten, flyttat företagets data och så klart fått en ny kassalösning, som ju var det som stod på agendan från början.
Vad är viktigt i ett sådant läge?
Det är viktigt att vi får systemen att möta våra funktionella krav – att de verkligen fungerar i praktiken, inte minst när det kommer till högt tryck som under Black Week. Vi var därför tvungna att ta ett tekniskt helhetsgrepp.
En annan aspekt är att vi inte kan stänga ner under implementationen. Allt ska genomföras medan verksamheten är i full gång, vilket är en av de största utmaningarna.
”Har en otroligt bred kompetens”
För Cerveras del har det varit av stor glädje att kunna få hjälp av ett företag som dels har den tekniska kompetensen som krävs för att hjälpa till med strategisk rådgivning och därmed kan agera bollplank, dels har möjligheten att själv göra delar av arbetet, berättar Rasmus Andersson.
Commerce Mind har hjälpt oss på så många sätt. Jag trodde nog från början att det skulle bli ett samarbete där de var en rådgivande part när det kommer till utveckling och tekniska detaljer, men samarbetet har blivit väldigt ”hands on” och teamet på Commerce Mind har en otroligt bred kompetens. De kan göra det allra mesta själva, vilket är väldigt skönt.
Commerce Mind lägger i dag runt 50 procent av en heltidstjänst hos er på Cervera. Hur skulle du beskriva ert samarbete?
”Det känns som att ha att göra med kollegor, och det är det jag tycker är så skönt. Vi har jobbat med större konsultbyråer tidigare och då är det ofta ett större team man pratar med och det ska vara avstämningar och workshops. Men här är det ett Teams-samtal med vår kontakt hos Commerce Mind. Det är väldigt enkelt att jobba så. Man får en helt annan relation på det här sättet.
Det tog drygt ett år att implementera de nya systemen. Men i ett snabbväxande detaljhandelsföretag finns det så gott som alltid ny utveckling att ta tag i, och enligt Rasmus Andersson kommer samarbetet mellan Cervera och Commerce Mind att fortsätta under en överskådlig framtid.
Nu har vi så pass mycket som vi behöver få klart för att få en stabil miljö och Commerce Mind är en viktig pusselbit i det arbetet, inte minst nu när vi tittar på fler synergier i koncernen. Där är deras input värdefull.
Vi är duktiga på att se vad vi vill uppnå och vilka krav vi ställer på system och integrationer. Men det krävs nästan en utvecklare för att säga hur saker och ting ska byggas för maximal effekt. Och eftersom vi inte har några utvecklare internt så är det väldigt bra att ha med sig Commerce Mind.
Utöver att bidra med rådgivning och utföra implementering av system och integrationer har Commerce Mind byggt integrationer för Cerveras räkning. Företaget har också tagit fram open source-lösningen Nexus som flera av deras uppdragsgivare har kunnat använda sig av.
Hur viktigt är Commerce Minds oberoende gentemot andra leverantörer?
Det är superviktigt. Det gör ju så att man kan lita på vad de säger på ett annat sätt, det blir inte en massa säljsnack.
Flexibelt upplägg
Upplägget mellan Commerce Mind och Cervera fungerar som så att Commerce Mind utför så mycket arbete som behövs och fakturerar därefter. Även om företagen för närvarande har en överenskommelse på ungefär 50 procent av en heltidstjänst så finns det inget krav från Commerce Mind på att kunna debitera för ett visst antal timmar. En flexibilitet som ger stort mervärde, som Rasmus Andersson ser det.
Det har varit superbra att kunna använda Commerce Mind på ett flexibelt sätt, anpassat efter våra behov. När vi har haft högre arbetsbelastning har vi kunnat ta in mer hjälp, och när det har varit lite lugnare har vi kunnat minska på insatserna. Denna flexibilitet har verkligen varit värdefull för oss.
Varför tycker du att man som detaljhandlare ska ta hjälp av Commerce Mind?
Denna resa har verkligen visat värdet av att ha partners som är engagerade och närvarande när det behövs. Commerce Mind har visat en stark vilja att bygga långsiktiga relationer och har varit både en rådgivande partner och en praktisk resurs när det behövts. Deras stöd har varit ovärderligt för oss.
Så du skulle rekommendera dem till andra?
Absolut. Jag upplever att vi fått ut max av den interna kompetensen vi har i kombination med Commerce Minds expertis.
Rasmus Andersson lyfter avslutningsvis fram att Commerce Minds team har arbetat med många olika företag och därför har bra koll på utbudet av tekniska lösningar och hur de fungerar i praktiken.