Av Anders Ekdahl

Misstag man gör när man ska välja e-handels-system

2022-01-09

Arkitektur & Tips

Att stå inför att välja e-handels-system är något man står inför förvånansvärt ofta som framgångsrik e-handlare. Man börjar med ett enkelt system som man växer ur. Man byter system och vissa saker blir bättre och vissa saker blir sämre. Några år senare är det dags igen. Men hur väljer man rätt? Hur undviker man att köpa grisen i säcken?

Det första misstaget man ofta gör är att påbörja valet för sent. Man väntar tills det nuvarande systemet är på bristningsgränsen och eftersom man har så mycket annat att göra slutar det med att man väljer de som hade den snyggaste PowerPoint-presentationen och de mest slipade sälj-argumenten. Du måste förstå vad du behöver och vad det är du köper, och att skaffa dig den förståelsen kommer att ta tid och energi.

Det andra misstaget man ofta gör är att inte riktigt ta ägandeskap över det val man gör. Man köper in något med vissa förväntningar, och när ens förväntningar inte uppfylls ringer man och skäller på leverantören. Vilket man förstås har rätt till om man fått något annat än vad man köpt, men det är sällan produktivt. Att som e-handlare köpa e-handels-system är inte helt olikt att köpa hus. När du köper något som är så centralt för din verksamhet och din vardag måste du ta ägandeskap över det beslutet. Du måste sätta dig in i alla möjliga detaljer för att verkligen förstå valen du gör, för de kommer antingen påverka dig under flera år framåt eller så kommer de tvinga dig göra om samma resa snart igen med ett nytt val.

Det tredje misstaget är att tro att det är helt upp till leverantörerna som svarar på upphandlingen att imponera medan du lutar dig tillbaka. Eftersom det är ett så viktigt beslut behöver du anstränga dig för att se igenom de glossiga PowerPoint-presentationerna med de stora siffrorna. Se till att få prata med personer hos leverantörerna som normalt sett inte är med i en upphandling. De personerna kommer ofta ge dig en mindre sminkad bild av verkligheten.

Det fjärde misstaget är att tro att allting kommer bli perfekt med nästa lösning. Alla problem man nånsin haft kommer lösas och nu kommer det äntligen finnas tid till att gå igenom alla de där olästa mailen. Sanningen är snarare att gårdagens problem försvinner och nya problem kommer. Ställ tydliga och raka frågor till alla leverantörer under upphandlingen om var svagheterna i nya lösningen kommer ligga. Fråga om vilka problem och utmaningar ni kan förvänta er. De leverantörer som svarar ärligt och med exempel där andra kunder har utmaningar är de leverantörer som är intressanta. Du kommer att ha problem med den nya lösningen, men du vill åtminstone undvika oväntade problem.

Det femte misstaget är att lita för mycket på vad kollegor i branschen har gjort för val. Referens-samtal är viktiga men använd dem för att förstärka det val du vill göra snarare än att låta dem guida dig till ett val. Att en annan e-handlare gjort vissa val betyder inte att det är rätt val för dig. De bästa e-handlarna jag känner till är de som har kunskapen till att gå sin egen väg.

Att välja system är svårt, kanske framförallt för att det inte finns något rätt eller fel. Olika system lämpar sig olika bra för olika typer av e-handlare. En modern e-handel innebär också ofta många olika system som ska prata med varandra vilket gör det hela ännu mer komplicerat att förstå. Var inte rädd för att ta hjälp, det är ett beslut som kommer följa dig i flera år. Det är värt att rådfråga vänner i branschen eller oberoende experter en extra gång innan du gör valet.

Anders Ekdahl

Anders är hjärnan bakom de tekniska e-handels-ramverken som tagit Nordic Nest, Lyko, NA-KD, Filippa K, Kicks, m.fl. från lovande digitala initiativ till ledande e-handelsaktörer.

I sin roll som CTO och chefsarkitekt för Sveriges främsta e-handelskonsult har han lett över 200 utvecklare till framgång. Med sin förmåga att kombinera teknik, strategi och affärsvärde har Anders en djup insikt om vad du som e-handlare behöver för att nå och överträffa dina mål.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.