Så fick Astrid Lindgren en e-handel i toppklass
2024-06-10
Bakom framgångarna för Astrid Lindgrens nya e-handel finns ett flerårigt samarbete mellan företaget och Commerce Mind, som hjälpt till med allt från planering och vägval till upphandling och implementering av ny plattform. Linnea Westerlund, VD på Astrid Lindgren Butiken AB, beskriver samarbetet som avgörande. ”Vi hade absolut aldrig varit där vi är i dag utan dem”, säger hon.
Det var när allt fler besökare hörde av sig och ville beställa souvenirer i efterhand som Astrid Lindgrens Värld beslutade sig för att börja med e-handel. Året var 2012 och e-handeln, som alltså uppstod helt organiskt, rullade på och genererade en stabil intäkt under åren som följde.
Men för ett företag med rättigheter till världskända och älskade karaktärer som Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga stod det tidigt klart att e-handelspotentialen var betydligt större än så, och 2021 stod Astrid Lindgren-koncernen vid ett vägskäl. Var det dags att på allvar satsa på det försäljningsfönster som e-handeln medförde? Och hur skulle de i så fall gå till väga?
Svaret blev att år 2021 inleda ett samarbete med Commerce Mind, som hjälpte till att ta fram en affärsplan för att kartlägga vilka möjligheter som fanns. Efter en rad möten, workshops och diskussioner landade Astrid Lindgren-koncernen i att bryta loss e-handeln till det nystartade företaget Astrid Lindgren Butiken AB, som etablerades 2023 och i dag lever sida vid sida med Astrid Lindgrens Vimmerby AB som bland annat driver temaparken Astrid Lindgrens Värld, samt Astrid Lindgren AB som hanterar koncernens rättigheter.
”Kan vara svårt att veta vem man ska lita på”
När Commerce Mind kom in i bilden fanns det inte tillräckligt med resurser inom koncernen för att arbeta dedikerat med e-handel på strategisk nivå, berättar Linnea Westerlund, vd för det nya bolaget Astrid Lindgren Butiken AB.
Att ta in hjälp är nog vårt absolut bästa beslut. Annars är det lätt att tänka att man måste vara kostnadseffektiv, men vi förstod väldigt tidigt att vi kommer att behöva lotsning i det här.
Linnea Westerlund berättar vidare att Commerce Mind var till stor hjälp redan från dag ett. De bidrog med allt från planeringshjälp i form av kostnads- och intäktskalkyler till råd om domänstrategi och marknadsföring, vilket resulterade i ett beslutsunderlag till ägarna – Astrid Lindgrens barnbarn.
När beslutet om att lägga e-handeln i ett separat företag med en egen budget var fattat, togs nästa steg. Commerce Mind gick då in i rollen som teknisk projektledare och arbetade sida vid sida med Astrid Lindgren-teamet på hela resan från upphandling till implementering.
Givetvis var det en kostnad och det är ju alltid något man får ta ställning till, men jag vet faktiskt inte hur det hade gått annars. Det var verkligen ett jättebra beslut. Hade vi försökt göra samma arbete själva så hade det tagit tid att ha kontakt med leverantörer och jämföra deras erbjudanden och priser. Men Commerce Mind kunde ganska snabbt gå in, få bra priser och dessutom säkerställa att priserna var rimliga, så att vi inte riskerade att bli lurade för att vi var så gröna.
Min bild är att det kan vara svårt att veta vem man ska lita på. Alla som representerar ett system eller en byrå talar givetvis gott om just det företaget. Då är det svårt att väga olika erbjudanden mot varandra och veta vad som egentligen passar vår verksamhet allra bäst.
Oberoende i förhållande till andra leverantörer
Därför är det oerhört värdefullt att Commerce Mind är oberoende i förhållande till exempelvis e-handelsplattformar, anser Linnea Westerlund.
För vår del var det jätteviktigt. Man vet ju att många andra byråer får en kickback på det de rekommenderar så det är svårt att veta vad som är genuint. Och det är det som kanske har varit det absolut svåraste. När det gäller många andra saker kan man ta reda på fakta om man är osäker, men i den här typen av frågor är det väldigt viktigt med förtroende. Nu kunde vi ha väldigt bra diskussioner med Commerce Mind, som vid det laget dessutom var väldigt insatta i vår affär och kunde komma med aspekter som vi inte hade tänkt på.
Hade vi inte haft dem hade vi fått vända oss till vårt kontaktnät och fråga vilka system de hade valt, men ärligt talat hade vi nog redan där haft svårt att veta vilka parametrar som var viktiga för oss.
Medan de flesta nätbutiker i första hand är inriktade på att sälja varor har Astrid Lindgren-butiken ett annat syfte som företaget ser som minst lika viktigt. Nämligen att bidra med kunskap om Astrid Lindgren och karaktärerna i hennes böcker. Linnea Westerlund berättar att företagets e-handel inte sällan besöks av barn som är i färd med att samla information till skolarbeten.
En del i företagets e-handelsresa har därför varit att hitta rätt kommersiell balans, ett arbete som som Commerce Mind också har bidragit till.
De har verkligen förstått vår affär. Vi kan inte kosta på oss att göra några felsteg för det skulle sabotera så mycket av den uppbyggda kärleken som i princip alla i Sverige och även många i andra länder har till Astrid Lindgrens karaktärer. Det har Commerce Mind varit väldigt förstående med. Och samtidigt har de utmanat oss i att tänka på nya sätt, vilket verkligen har hjälpt oss att komma vidare.
"Helheten har varit extremt viktig"
Sammanlagt arbetade teamet på Commerce Mind med Linnea Westerlund och hennes kollegor under flera år. Samarbetet inleddes med den undersökande fasen, då det gällde att ta reda på om det var värt att satsa på e-handeln och hur det i så fall skulle gå till. Därpå följde en kravställande fas, som gick ut på att konkretisera planen framåt samt att upphandla och implementera. I nästa steg var Commerce Mind involverade i rollen som teknisk projektledare och i det sista och mest aktuella skedet är det vidareutveckling som har varit i fokus. Commerce Mind har bland annat varit behjälpliga vid en rekrytering och i att agera bollplank när olika frågor dyker upp.
Just helheten har varit extremt viktig. Och jag använder dem fortfarande, när det är beslut jag är osäker på eller om jag behöver hjälp att navigera i svåra utmaningar. Eftersom vi är en så slimmad och liten organisation vad gäller e-handeln så är det väldigt värdefullt att känna att man har det stödet.
Vad har samarbetet med Commerce Mind betytt för er?
Mycket. Att vi har kunnat vara så snabba som vi ändå har varit och framför allt att vi har kunnat fatta de beslut som har lett till att vi är där vi är. Vi hade hamnat i många fällor och tagit många fler snedsteg om det inte vore för att Commerce Mind hade hjälpt oss att kratta och hitta en bra riktning. Så på så sätt har det sparat oss både tid och pengar. Det är klart att man alltid kan kolla bakåt och gjort vissa saker annorlunda, men vi hade absolut aldrig varit där vi är i dag utan dem.
Ända fram till vi inte längre hade daglig kontakt så var det som att de var våra kollegor, det är den känslan vi har haft. Och när vi har samtalat så har det varit som att vi är ett och samma team, inte två olika. Så det har betytt jättemycket.
Vad har varit det allra viktigaste?
Det har verkligen varit en trygghet ha någon att vägleda oss i de besluten som ska fattas, både i små och stora frågor. Så egentligen vägledning i beslutsfattande och att vi har haft en relation där man inte har behövt vara på sin vakt utan där vi hela tiden har känt att de gör allt och lite till för att det ska bli bra eftersom de genuint vill vårt bästa.
Redan under de första månaderna sålde Astrid Lindgrens uppdaterade e-handel för miljonbelopp och siktet är inställt på en stark tillväxt under kommande år. När det blir dags för nästa del av e-handelsresan kommer Linnea Westerlund garanterat att boka in ett nytt möte med Commerce Mind, säger hon.
Det är så skönt att ha någon att ha det förtroendet med och där man känner att råden man får är genuina och utan någon baktanke. Jag är supertacksam för att de har varit med hela vägen. Även nu när vi inte har möten speciellt ofta längre så är det som att vi fortfarande är kollegor. Den relationen tror och hoppas jag att vi kommer att ha under en mycket lång tid framöver.