Av John Järpling

Startsidan är död. Länge leve PDPn!

2023-11-28

Konverteringsgrad & Spaning

Startsidan är död, länge leve den nya startsidan!

Det finns ofta två områden som diskuteras hos många e-handlare, startsidan och bounce rate på PDP (PDP = Product Detail Page, helt enkelt produktsidan där en av dina produkter visas, och bounce rate är antalet som kommer till PDP direkt från tex google och sen går vidare utan att göra något alls, studsar vidare till tex en konkurrent).

Kanske går diskussionen nått sånt här kring startsidan: Vi måste ha en bra startsida som snabbt ger användaren en känsla får vårt brandidentitet, och kommunicerar kampanjer, samt gör det enkelt för kunden snabbt välja kategori, eller hitta menyn. Söket! Men även info om kundtjänst? Glöm inte inspiration och personaliserade erbjudanden. Sa någon pusha för nyhetsbrevet?!

När man diskuterar bounce rate är det ofta diskussioner kring hur konverterande PDP är, är den optimalt utformat för att snabbt kunna ta ett köpbeslut, förstår man vad det är för sida man hamnat på, får vi in rätt trafik, laddar sidan tillräckligt fort eller tröttnat besökaren pga långa laddtider.. osv.

Ofta är det marknadsavdelningen som sitter grunnar på startsidan hur den ska utformas på bästa sätt (in med banners och splashar!) och e-handelschefen som jobbar med PDP (fast såklart med startsidan med).

Dock, majoriteten av trafiken kommer faktiskt till PDP hos dem flesta. Jag tror att man ska fokusera om från Startsidan till PDP så mycket som möjligt i organisationen, lägg krutet på att skapa en PDP som är både en startsida och en produktsida. Fundera på att optimera sidan utifrån var man kommer, tex om klicket kommer från google shopping så ska man tänka konverteringsoptimering, men är det ren organisk trafik så låt sidan ta lite plats och försök få med startsidetänket på PDP. Dvs in med inspiration, kampanjinfo etc.

Våga låta PDP bre ut sig lite och fundera mindre på startsidan, fokusera startsidan på att snabbt guida kunden in i den resa den är intresserad av (Borra sig ner i kategorier eller kampanjer, bli inspirerad, hitta orderinfo osv) men övertänk inte startsidan, övertänk istället den nya startsidan: PDP. Så nästa gång säljchefen för DACH börjar tjata om att specialanpassa startsidan, be hen fundera på hur ni kan göra PDP bättre för dem istället.

Vill ni ha mer tips eller en genomgång av hur vi tror er UX konverterar, kontakta gärna oss på Commerce Mind.

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.