Av John Järpling

STOPP! Tänk på detta först innan du tar ett möte med en leverantör av en e-handelsplattform.

2022-02-07

Tips & Projekt

Sitt still och ta bort fingrarna från musen, backa undan från Skicka knappen och TA DET LUGNT!! Här kommer några tips att tänka på först innan du börjar jaga leverantörer för att byta plattform. Dessutom tror jag att det inte bara hjälper framtida leverantörer, det ger dig insikt med.

Leverantören av ett nytt e-handelssystem kommer förhoppningsvis ställa några grundläggande frågor till dig, tänk igenom och ha svar på dessa innan du skickar det där mailet om en offertförfrågan. Och om du vet att flera komponenter och flöden i den nulägesbild som du tar fram bör (måste) ändras så tänk igenom dem med och dokumentera ner. Var beredd på att bli utmanad dock, en bra leverantör hjälper dina processer bli effektivare med sin domänkunskap om sina system.

Som leverantör behöver man inte få 200 sidor dokumentation, men om man kan få 5 PowerPoints slides med lite stolpar på kring följande så sätter det en karta och förståelse för er som kund.

Marknader

Var finns ni i världen och vem säljer ni till. Både länder och företag/personer som ni har målgrupp. Förklara er affär idag och viktigt: var ni vill vara imorgon?

Processer och System

Vad har ni för system idag för att hantera följande

  • Produktlivscykeln idag: Var föds en produkt, och hur vandrar den genom systemen och vad händer idag i varje system och varför just där? Affärssystemet / Prissystem / PIM / E-handelsplattform / CMS…

  • Orderflödet, när en order läggs vad händer då? Affärssystem, Order/returhantering, betalningsaktivering och capture, orderbekräftelsemail, lagerhantering och såklart leverans av varan sker på något sätt, vem/vilka gör det?

Produktdata

Summera bur ni organiserar er produktdata och data kring dem.

  • Produkt – variant, vad är typiskt för er?

  • Antal SKU?

  • Antal kategorier (och djup på kategoriträdet)?

  • Hur jobbar ni med översättningar?

  • Hur jobbar ni med produktbilder?

  • Hur stor omsättning på ert sortiment har ni per år, dvs produkter som utgår och hur många kommer nya?

  • Hur ofta ändrar ni något på en produkt, pris, text, bild och hur snabbt måste det slå igenom?

Specialare

Man är ofta hemmablind och tänker inte på att man har saker som inte är direkt standard. Det kan vara allt från att finska order special hanteras och går till ett helt annat lagersystem till att ni gör en massa manuella undantag för vissa kunder, eller bara har en väldigt avancerad logik för att visa om en vara finnas att beställa eller ej. Fundera på var ni har lagt ner en massa jobb på automatisk logik eller manuell hantering och ta med det med, den här listan kan bli lång och det är inget att skämmas för. De bästa e-handlarna är dem där organisationen löser problem och inte låter systemen stoppa affären. Har ni inga ”hemma hack” rör ni er för långsamt!

Summering

Har du fått ner det här så har du en bra grund att ge till en leverantör för att första möte, det sparar tid och ork och deras arkitekter kommer bli mycket gladare när dem ska komma på mötet för att sälja in sin lösning vilket i slutändan kommer göra alla gladare. Ok, dags sätta fart, du har ett mail att skicka och en organisation att sköta!

Det finns en hel del till att fundera på, och om ni vill ha stöd och hjälp så är det bara höra av sig till oss på Commerce Mind, vi är experter på att stödja i upphandlingar och kan även hjälpa till hela vägen igenom ett projekt. Med oss rör du dig snabbare.

John Järpling

John är projektledaren bakom e-handelsframgångar som NA-KD.com, Lyko.com och Coop.no online daglivaruhandel. Förutom att leda några av Nordens mest uppmärksammade ehandelsprojekt har han drivit produktutvecklingen av två olika ramverk på Episerver/Optimizely Commerce och commercetools.

Med mer än 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling, projektstyrning för e-handel, organisationsförändring och med en extraordinär känsla för att bygga effektiva team är John en tillgång för alla företag som vill något extra med sin e-handelsförsäljning.

Epost: epost

Commerce Mind

Commerce Mind är ett oberoende specialistföretag inom e-handel. Vi hjälper dig med allt från KPIer till teknik och arkitektur till processutveckling och upphandling.

Läs mer om vårt erbjudande här

Tveka inte på att kontakta oss ifall du vill röra dig snabbare.