Vad kan du göra bättre än Temu?
2024-12-15
Frågan som bubblar hela tiden är Shein och Temu, hur ska man som handlare överleva? De har snabbt blivit en kraft att räkna med inom e-handeln med sin prissättning och sitt breda produktutbud. Särskilt nu när logistiken har gått från ”månads-långsam” till betydligt snabbare med flygplansleveranser. Med sin globala räckvidd och datadrivna arbetssätt har de tagit marknaden med storm. Detta är ett enormt hot mot många branscher; konkurrensen snedvrids och det är dessutom riktigt dåligt för klimatet.
“The goal is not to be cheap, but to make users feel like they got a good deal.”
- Colin Huang, Temu grundare
Temus grundidé är alltså att lura sina kunder att känna en känsla av att göra en bra affär. För svenska handlare gäller det att hitta andra värden att spela på, det finns en rad möjligheter att möta detta hot genom att bygga vidare på det som de kinesiska jättarna inte kan erbjuda: starka och lokala varumärkesberättelser, produktsäkerhet och hållbarhet som konkurrensfördelar och en närvaro som binder samman den digitala och fysiska handeln. Temu har inga butiker. Än.
Ett företag som lyckats med storytelling för att bygga varumärkeslojalitet är Fjällräven. Genom att lyfta fram sitt arv och sin filosofi om att skapa hållbara produkter för friluftsliv har de byggt ett globalt varumärke som kopplas till kvalitet och autenticitet. Varje Fjällräven-produkt bär med sig en historia, från hur material valts ut till varför designen är som den är. Det här är något Shein inte kan matcha; deras fokus på billiga massproducerade produkter lämnar inget utrymme för att skapa en känslomässig koppling till kunden. Svenska handlare kan inspireras av detta och skapa berättelser som engagerar och stärker relationen med kunderna. Det är avgörande för att bygga en lojalitet från kunderna. Man behöver vara en del av något mer än bara lågt pris.
Lyft fram att du följer lagarna och hur du jobbar med hållbarhet.
Temu och Shein bryter helt ohämmat mot de lagar och regler vi har satt upp inom EU för t.ex. produktsäkerhet. Och de kommer för närvarande undan med det utan några som helst repressalier. Samtidigt har europeiska tillverkare och handlare rätt höga kostnader för kvalitetssäkring, certifiering, testning av kemikalier m.m. Våra myndigheters oförmåga att hantera denna snedvridning av konkurrensen är väldigt oroande. Men samtidigt finns det mer vi kan göra själva. Vi tror att det finns ett arbete göra med att upplysa konsumenterna om att vi tagit alla steg för att visa att en produkt inte är direkt skadlig. Det är en kommunikativ balansgång naturligtvis, men ingen vill köpa en mobilladdare som orsakar en brand. Få föräldrar vill köpa kläder eller pysselprodukter som innehåller hormonstörande och cancerframkallande kemikalier. Absolut ingen vill köpa leksaker som kan orsaka kvävning. Vi måste bli tydligare att kommunicera att man köper mer produktsäkerhet genom att handla från en reglerad skandinavisk handlare. Det finns betalningsvilja om man förstår riskerna. Låt oss använda det som länge setts som ett hygienkrav till en USP.
Hållbarhet är en annan aspekt där svenska företag och handlare har en stark position. Ett exempel är Nudie Jeans, som inte bara säljer högkvalitativa jeans utan också erbjuder en livstidsgaranti för reparationer, vilket fler och fler premium varumärken har börjat göra. Genom att lyfta fram hållbarhet och kvalitet har de inte bara lyckats differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad, utan också byggt en lojal kundbas som värdesätter deras värderingar. Den här typen av hållbarhetsfokus kan användas av för att positionera sig som det medvetna valet för konsumenter som vill göra långsiktiga och ansvarsfulla köp. Har man en köpstark målgrupp är det här verkligen ett område att fokusera på. Hållbarhet är dock ett måste oavsett, om vi bara kan köpa fem plagg per person och år totalt för att klimatmålen ska hålla, då behöver det gälla på alla nivåer.
Använd din fysiska närvaro!
Den största fördelen mot de kinesiska opportunisterna är kanske möjligheten att kombinera fysiska butiker med digitala plattformar och därigenom skapa en stark omnikanal upplevelse. Ett bra exempel på detta är Stockholmsbaserade Sneakersnstuff, som har lyckats integrera en exklusiv butiksupplevelse med sin framgångsrika e-handel. Kunder kan upptäcka nya, limited-edition sneakers online, reservera dem för upphämtning i deras trendiga butik i Södermalm och samtidigt ta del av event och utställningar som butiken regelbundet arrangerar. Den här typen av kombinerad strategi förstärker varumärket och skapar en känsla av exklusivitet och community, något som tex Temu inte kan matcha med sin digitala massmarknadsmodell. Butikerna bygger varumärket. Vi på Commerce Mind ser ett tydligt mönster i den nordiska handeln - att det finns ett växelspel mellan hur butik driver e-handel och tvärt om. Ta tillvara på de fördelar man har och använd dem för att skapa storytelling och unika fördelar. Kom ihåg att den fysiska butiken är din e-handels största styrka.
Om det blåser hårt, kan man antingen vända ryggen till eller bygga sig en väderkvarn.
- Kinesisk ordspråk
Många av dem saker man kna göra kan ju kännas svåra och dyra och osäkra, men det finns inga allternativ, utnyttja att det blåser så du rör dig åt rätt håll - stärk affären om det går! Att stärka lojaliteten genom lokala samarbeten kan vara ett annat kraftfullt sätt för handlare med lokal närvaro att differentiera sig. Genom att samarbeta med andra aktörer, som kaféer, gym eller kreativa studios, kan du skapa gemensamma kampanjer som speglar områdets karaktär och kundernas intressen. Till exempel kan en modebutik gå ihop med ett populärt kafé för att erbjuda kunderna en rabatt på kaffe när de handlar, eller vice versa. Det skalar såklart betydligt bättre med digital marknadsföring där man kombinerar influencers och sociala medier som syr ihop samarbeten eller promotar kampanjer. men man ska inte underskatta det lokala. Det bygger lojala kunder. Samarbeten bygger inte bara en känsla av gemenskap utan förstärker också varumärkets koppling till närområdet. Samtidigt kan butiker locka kunder med lokala kampanjer eller exklusiva erbjudanden som inte går att hitta online. Genom att knyta erbjudanden till platsen och involvera andra aktörer blir handeln inte bara en transaktion, utan en del av en större upplevelse och lokalpatriotism som skapar både lojalitet och engagemang.
Genom att kombinera styrkan i lokal närvaro med en stark digital plattform kan skandinaviska företag också skapa en flexibilitet i kundresan som få globala aktörer kan erbjuda. Det självklara exemplet är att låta kunder beställa produkter online och sedan hämta dem i butik, eller returnera onlineköp direkt i butik för att erbjuda en smidighet och bekvämlighet som många konsumenter uppskattar.
Det svenska detaljhandelslandskapet har unika möjligheter att möta hotet från aktörer som Temu och Shein genom att fokusera på det som gör oss starka: varumärkesberättelser som engagerar, produktsäkerhet, hållbarhet som attraherar medvetna konsumenter och en sömlös kombination av digital och fysisk handel. Vi som är verksamma inom handel behöver försöka rikta om vårt fokus och arbeta med andra värden än lågt pris för att möte det kinesiska hotet. Det är dags för skandinaviska handlare att visa att de kan leverera både värde, säkerhet och värderingar. De kinesiska jättarna kan kännas som oslagbara, men vi måste fokusera på de områden där vi har ett övertag för att överleva.